Norjalainen vakuutusyhtiö Gjensidige kirjaa vuosittain noin 1 000 autopaloa. Yhtiön palotekniikan asiantuntija Rune S. Nielsen on huolissaan siitä, että sähköautojen virheellinen lataus voi lähivuosina johtaa myös useampiin asuntopaloihin.
- Kun sähköautojen määrä kasvaa, todennäköisesti myös sähköautopaloja ja sähköautopalojen sytyttämiä asuntopaloja tulee olemaan enemmän. Liian moni lataa sähköautoaan väärin, Nielsen sanoo.
Monet ihmiset eivät tiedä, miten lataus hoidetaan turvallisesti. Yleisin virhe on käyttää tavallista pistoketta kiinteänä latauspisteenä.
Autopalot voivat aiheuttaa myös asuntopaloja
Asuinrakennusten läheisyyteen pysäköidyt autot voivat syttyä tuleen ja aiheuttaa suuremman tulipalon. Tällaisesta tapahtumaketjusta on useampi tosielämän esimerkki. Gjensidigen tietojen mukaan sähköautot eivät ole toistaiseksi olleet osallisina tällaisissa tulipaloissa.
- Sähkön kanssa pitää noudattaa tiettyä varovaisuutta, ja riskit on ymmärrettävä, Nielsen sanoo.
Pitkäaikainen ja jatkuva suuri kuormitus voi johtaa lämpenemiseen, niin että johdot sulavat ja aiheuttavat tulipalon.
- Useimmilla ihmisillä on todennäköisesti tuplapistorasia talon seinällä tai autotallissa, mutta sitä ei saa käyttää jatkuvaan lataukseen. Jotta lataaminen on turvallista, sähköasentajan tulee asentaa sähköauton lataukseen tarkoitetut pistorasiat, paloasiantuntija sanoo.
Latausturva on sähköautoilijan apuna
Latausturva neuvoo ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa. Ystävä on aina lähellä ja valmiina auttamaan.
Sähköautopaloja on vaikea sammuttaa
Sähköauto ei syty palamaan sen herkemmin kuin fossiilisia polttoaineita käyttävä auto, mutta kun palo kerran syttyy, sitä on paljon vaikeampi sammuttaa.
- Jopa palokunnalla on vaikeuksia akun sammutuksessa, Nielsen sanoo ja antaa neljä vinkkiä sähköauton turvalliseen lataamiseen kotona.
Vinkit sähköauton lataamiseen kotona:
- Latausasema on paras ratkaisu sähköauton lataukseen kotona.
- Pyydä sähköasentajaa asentamaan uusi virtapiiri, jossa on enintään 10 ampeeria. Käytössäsi voi olla myös 16 ampeeria tai enemmänkin, jos asennat latausaseman.
- Pyydä sähköasentajaa tarkistamaan, että sähköjärjestelmässä on kapasiteettia pitkäkestoista, suurta latauskuormaa varten.
- Latauskaapeli ei saa roikkua pistorasiasta, sillä se kestää yleensä vain 0,5 kg:n kuormituksen. Latauskaapelissa oleva ohjausrasia painaa usein 2–3 kiloa.
Apua sähköautoilijan ongelmiin
REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.