Sähköauton vetokoukku on tärkeä varuste
Norjassa tehdyssä kyselyssä yli puolet vastanneista kertoi, että vetokoukku on autossa pakollinen varuste. Auton toimintasäteen jälkeen vetokoukku on itse asiassa toiseksi tärkein kriteeri monelle sähköauton omistajalle tai sellaisen hankkimista harkitsevalle. Sähkö- tai hybridiauton tuoreena omistajana on kuitenkin helppo hurmioitua vetokoukun potentiaalista liikaakin.
- Valmistajat ilmoittavat, kuinka paljon heidän mallinsa voivat vetää, ja tähän lukuun on vähän liiankin helppo takertua. Valmistajan ilmoittama luku on nimittäin vain yksi niistä monista tekijöistä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka suurta kuormaa autolla voi vetää. Muita huomioitavia asioita ovat ajokorttiin merkityt ajoneuvoluokat ja se, kuinka raskaalle kuormalle autosi ja perävaunusi on hyväksytty.
Sähköautojen vetomassat – esimerkeistä ymmärrystä
Laadimme koosteen tekijöistä, jotka määrittävät kuinka raskasta kuormaa auto voi vetää:
- A) Auton sallittu kokonaispaino = omapaino + enimmäiskuorma
- B) Perävaunun sallittu kokonaispaino = omapaino + enimmäiskuorma
- C) Todellinen sallittu vetomassa = suurin mahdollinen vetomassa, jonka auton valmistaja on ilmoittanut autolle sallituksi (muista tekijöistä riippumatta).
Pääsääntö: enintään 3 500 kg
Viranomaiset ovat laatineet yleissäännön tilanteisiin, joissa perävaunua vedetään B-ajokorttiluokan kortilla. Sääntöä täydentää poikkeus, joka on erityisen tärkeä monille sähkö- ja hybridiautojen omistajille.
Voit lukea kyseisestä poikkeuksesta lisää myöhemmässä kohtaa tätä artikkelia. Tarkastellaan ensin pääsääntöä:
A:n ja B:n yhteenlaskettu paino voi olla enintään 3 500 kg. Lisäksi B ei voi ylittää C:tä.
Toisin sanoen: auton ja perävaunun sallittu kokonaispaino yhteenlaskettuna ei voi ylittää 3 500 kg rajaa. Lisäksi perävaunun sallittu kokonaispaino ei voi olla suurempi kuin valmistajan ilmoittama auton suurin sallittu vetomassa.
- Tämä on haaste monille sähkö- ja hybridiautojen omistajille. Raskaan akkupaketin vuoksi 3 500 kg:n kokonaispainoraja ylittyy melko helposti.
Havainnollistetaan asiaa esimerkillä: Tesla Model X:n sallittu kokonaispaino on 3 097 kg (A). Tämä tarkoittaa sitä, että perävaunulle jää korkeintaan reilut 400 kg, ennen kuin 3 500 kg:n enimmäisraja saavutetaan. Asiaa ei auta sekään, että Teslan vetomassa (C) on 2 250 kg.
- Tämä on ongelma, joka koskee useita raskaita sähköautoja, kuten Audi e-tron 55:tä ja Mercedes EQC:tä. Yksi yleissäännön seurauksista on, että tällaisten autojen omistajat eivät voi hyödyntää niiden vetokapasiteettia. Pääsääntöön tehty poikkeus kuitenkin pelastaa heidät.
Poikkeus, joka pelastaa monen päivän
Poikkeus yleissäännöstä on seuraavanlainen: kun perävaunun suurin sallittu kokonaispaino (omapaino + kuorma) on 750 kg, auton ja perävaunun yhteenlaskettu kokonaispaino voi ylittää 3 500 kg.
Havainnollistetaan tätä Tesla Model X:n vetomassan esimerkillä:
- Tässä esimerkissä laskelma on siis 3 097 kg (A) plus 750 kg (B), eli yhteensä 3 847 kg, mikä on sallittua, vaikka auton ja perävaunun yhteenlaskettu sallittu kokonaispaino ylittää reippaasti 3 500 kg. B-luokan ajokorttia koskeva sääntö on, että yhdistelmä – auto ja perävaunu – saa painaa enintään 4 250 kg, kun perävaunun sallittu kokonaispaino on 750 kg.
Latausturva on sähköautoilijan apuna
Latausturva neuvoo ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa. Ystävä on aina lähellä ja valmiina auttamaan.
Voiko sähköautolla vetää asuntovaunua tai venettä?
Poikkeus yleissäännöstä tuo riittävän avun monelle auton omistajalle.
- Usein asuntovaunun veto sähköautolla, pienet veneet ja tavalliset puutarhatöissä tarvittavat perävaunut ovat 750 kg:n vaatimuksen sisällä.
Osa autoista saa tyytyä “vetämään” korkeintaan polkupyörätelinettä. Joissakin malleissa on hyvin alhainen sallittu vetomassa. Esimerkiksi Kia e-Soul ja Hyundai Kona voivat vetää enintään 300 kg:n kuormaa.
- Silloin perävaunun koko ja sen lastaaminen alkaa olla hyvin rajattua. Käytännössä kuormaa ei voi olla paljon polkupyörätelinettä enempää. Tässä tapauksessa perävaunun alhainen todellinen paino (C) päihittää sekä yleisen säännön että sitä koskevan poikkeuksen.
Automallien välillä voi olla suuria eroja, vaikka niillä olisikin muuten paljon yhtäläisyyksiä.
- Jaguar I-PACE vetomassa on monella tapaa samassa luokassa Teslan ja muiden premium-mallien kanssa, mutta sille on sallittu "vain" 750 kg:n kuorma. Jaguarin omistajat voivat kuitenkin iloita siitä, että poikkeus yleissäännöstä antaa heille mahdollisuuden hyödyntää perävaunukapasiteettia täysimääräisesti.
BE- ja B/96-ajokorttiluokat tuovat suurempaa joustavuutta
Jos haluat saada ajoneuvosi suurimmasta sallitusta vetomassasta kaiken irti, ratkaisuna on hankkia BE- tai B96-luokan ajokortti.
- B96-luokan ajokortti sallii ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu kokonaispaino on enintään 4 250 kg. Täydellä kuormalla varustettu perävaunu (B) voi siis painaa yli 750 kg, kunhan ajoneuvon ja perävaunun (A + B) sallittu kokonaispaino ei ylitä 4 250 kg:n rajaa.
Teslan esimerkissä tämä tarkoittaa sitä, että kuormattu perävaunu voi painaa hieman yli 1 150 kg (4 250 kg kokonaispainosta vähennetään auton sallittu kokonaispaino, joka on 3 097 kg).
BE-luokan ajokortilla on vielä enemmän vaihtoehtoja. Rajoituksia on silloin kaksi: ensinnäkin perävaunun suurin sallittu kokonaispaino saa olla enintään 3 500 kg. Toiseksi, ajoneuvon suurin sallittu paino ei saa ylittää 3 500 kg:n rajaa.
Pohjoismainen erityisilmiö
Näyttää siltä, että tarve kuljettaa tavaroita perävaunulla on täällä pohjoismaissa suurempi kuin Keski-Euroopassa. Vetokoukut eivät kuitenkaan ole olleet korkealla valmistajien prioriteettilistalla.
Myös puhtaasti käytännölliset syyt voivat vaikuttaa siihen, että sähköautosta puuttuu vetokoukku. Joissakin malleissa vetokoukun sijainti voi olla haasteellinen auton muiden osien, kuten akun lämmitys- ja jäähdytysyksikön sijoittelun kanssa. Tämän lisäksi on vielä taloudelliset syyt.
- Perävaunun vetokoukku lisää tehtaan tuotantokustannuksia. Omistajalle lisäpaino ja huonommat aerodynaamiset ominaisuudet johtavat lyhyempään toimintasäteeseen ja mahdollisesti korkeampiin käyttökustannuksiin.
Toimintasäde on tärkeämpi kuin vetokoukku
Autojen maahantuonnin asiantuntijan mukaan toimintasäde on ehkäpä se tärkein avainsana, jolla selitetään vetokoukun puuttumista.
- Toimintasäde on ollut tärkeä valttikortti autonvalmistajien välisessä kilpailussa. Vetokoukun vaikutuksesta toimintasäteeseen ei ole oikein haluttu keskustella. Tämä on kuitenkin muuttumassa. Yhä useammissa malleissa on pitkä toimintasäde ja siten enemmän mahdollisuuksia myös perävaunun tuoman lisäpainon suhteen. Pohjoismaiden markkinoilla vetokoukku on kiistaton kilpailuetu.
Apua sähköautoilijan ongelmiin
REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.