Toimintasäde on monelle sähköauton ostoa suunnittelevalle yksi tärkeimpiä valintaa ohjaavia kriteereitä. Moni toivoo autolta kohtalaisen suurta toimintasädettä, jotta matka etenee mahdollisimman sujuvasti ja harvemmilla lataustauoilla.
Tämän vuoksi sähköautoista ja niiden akuista puhuttaessa eniten huomiota saa yleensä auton toimintasäteeseen merkittävästi vaikuttava pääakku.
Uudempien sähköautojen sähkömoottori saa virtansa litiumioniakusta (samaa teknologiaa löytyy esimerkiksi kännyköistä ja akkukäyttöisistä työkaluista). Pääakun lisäksi autoista löytyy kuitenkin myös toinen, pienikokoinen ja pienjännitteinen 12 voltin akku.
Kyseessä on lyijypohjainen, ympäristöä kuormittavampi akku, samanlainen kuin fossiilisia polttoaineita käyttävissä bensiini- ja dieselautoissa. Vanhanaikaisuudestaan huolimatta se on sähköauton toiminnan kannalta aivan välttämätön.
Kakkosakku huolehtii auton toiminnoista silloin, kun se on pysäköitynä
Kun sähköauto sammutetaan (deaktivoidaan), pääakku kytkeytyy kokonaan irti. Auto tarvitsee kuitenkin edelleen virtaa, vaikka se olisi pysäköitynä. Pienempi 12 voltin akku toimii virtalähteenä lukemattomille auton toiminnoille ja järjestelmille, kuten keskuslukitukselle, ajonestolaitteelle, jarrujärjestelmälle, sähköiselle käsijarrulle ja äänentoistojärjestelmälle.
Akku antaa virtaa myös sisävaloille, kojelaudalle, painikkeille ja varoitusvaloille. Lisäksi se käynnistää auton ohjausyksiköt, jotka puolestaan kytkevät korkeajännitejärjestelmän päälle ja ohjaavat kaikkia turvatoimintoja siihen asti, että korkeajänniteakku kytketään päälle.
Sähköauton 12 voltin järjestelmä huolehtii kaikista toiminnoista työntövoimaa ja regenerointia, lämmitystä, ilmastointia ja ohjaustehostinta lukuun ottamatta.
Kakkosakku antaa virtaa pääakun aktivoimiseen
Sähköautoissa ei ole perinteistä starttimoottoria, joka tarvitsee virtaa käynnistääkseen joukon liikkuvia osia, vaan sähköautojen pääakku aktivoidaan kytkimellä. Sähköauton kohdalla autoa ei siis oikeastaan “käynnistetä”, vaan se “aktivoidaan”.
Sähköauton pääakun aktivoimiseen tarvitaan paljon vähemmän virtaa kuin starttimoottorin käynnistämiseen. Siksi sähköauton 12 voltin akku on paljon pienempi kuin fossiilisia polttoaineita käyttävissä autoissa. Koko vastaa suunnilleen moottoripyörän käynnistysakkua.
Pääakku pitää huolen kakkosakun latauksesta
Samoin kuin litiumioniakku, myös 12 voltin kakkosakku tarvitsee latausta, jota se saa ajon aikana. Sähköautoissa ei ole vaihtovirtageneraattoria, kuten fossiilisia polttoaineita käyttävissä autoissa, joten kun kakkosakkua pitää ladata, pääakku syöttää sille virtaa muuntimen kautta.
Kakkosakun varaustilaa seurataan anturilla, joka voi kytkeä pääakun päälle lyhyiksi ajoiksi esimerkiksi silloin, kun auto on pysäköitynä useita päiviä.
Akun kunto heikkenee ajan myötä
Sekä lyijy- että litiumioniakut menettävät tehoaan ajan myötä. Valmistajien mukaan lyijyakku on vaihdettava keskimäärin kuudesta kahdeksaan vuoden välein. Kakkosakkuna toimivaa 12 voltin akkua ei yleensä tarvitse itse huoltaa, vaan akkujen lataaminen kuuluu korjaamoiden huolto-ohjelmaan.
On mahdollista, että akku vioittuu esimerkiksi silloin, kun se on heikentynyt iän tai kylmyyden vuoksi. Akun tyhjeneminen voi johtua myös esimerkiksi vioista ohjausyksiköissä, jos ne eivät mene lepotilaan kuten pitäisi.
Mitä tehdä, kun auton akku on tyhjä?
Jos 12 voltin akku on päässyt tyhjäksi (huomaat akun tyhjenemisen siitä, ettet saa ovia auki) eikä lähettyvillä ole pistorasiaa, voit lisätä jännitettä tavallisella akkulaturilla tai boosterilla.
Tilanteen voi ratkaista myös tavallisilla käynnistyskaapeleilla, jotka kytketään toiseen autoon, millaiseen tahansa. Kytkennät on tehtävä huolellisesti ja oikein, eli käyttöohjeisiin kannattaa tutustua.
Tarvittaessa apuun voi pyytää myös tiepalvelun ammattilaiset. Tiepalvelu sisältyy monesti autovakuutukseen tai erilaisten liittojen tai järjestöjen jäsenyyteen.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Sähköautoja markkinoidaan ympäristöystävällisinä vaihtoehtoina, joiden kehitystyössä katse on tulevaisuudessa. Pieni, mutta sitäkin tärkeämpi 12 voltin lyijyakku ei tunnu istuvan ympäristöystävällistä ja modernia lähestymistapaa korostavaan markkinointiin.
Autonvalmistajat tulevat mitä luultavimmin korvaamaan lyijyakut ennemmin tai myöhemmin jollain muulla teknologialla, esimerkiksi superkondensaattoreilla. Muutosta hidastanee litiumioniakun kalliimpi hinta lyijyakkuun verrattuna. Valmistajat ovat hyvin kustannustietoisia ja lyijyakkujen käyttö auttaa osaltaan pitämään tuotantokustannukset alhaisina.
Perinteinen akku ei vaadi myöskään kennojen valvontaa eikä ohjausta ja on helppo vaihtaa. Ei siis ihme, että valmistajat suosivat vakiintunutta tekniikkaa, joka toimii kaikissa autoissa. Akkurintamalla puhaltaa kuitenkin uusiakin tuulia, jotka kielivät siitä, että muutoksia saattaa olla luvassa.
Latausturva on sähköautoilijan apuna
Latausturva neuvoo ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa. Ystävä on aina lähellä ja valmiina auttamaan.
Apua sähköautoilijan ongelmiin
REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.