Sähköauton lataus turvallisesti ja tehokkaasti

13.06.2023 12:00

Miten sähköauton lataus hoituu mahdollisimman turvallisesti ja tehokkaasti? Poimi asiantuntijoiden latausvinkit omakotitaloon ja kesämökille.

Sähköautoa voi ladata kodin lähistöllä sijaitsevilla latausasemilla, mutta auton lataaminen kotona on paljon käytännöllisempää ja tulee myös edullisemmaksi. Ennen kuin soitat sähköasentajalle, kannattaa tutustua tarjolla oleviin erilaisiin latausratkaisuihin.

 

Pistorasia = hätälaturi

 

Kannattaako autoa ladata pistorasiasta vai pitäisikö asennuttaa latauspiste? “Auton mukanahan tuli kaapeli, jonka päässä on tavallinen pistoke… eli voin hyvin ladata sitä pistorasiasta”, saatat ajatella. Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen.

 

- Auton mukana tulevaa latauskaapelia kutsutaan hätälaturiksi. Nimikin jo viittaa siihen, että sitä ei ole tarkoitettu päivittäiseen lataamiseen. Se on hyvä ratkaisu silloin tällöin käytettynä, esimerkiksi jos sähköauto täytyy saada lataukseen vierailun ajaksi. Tavallisia pistorasioita ei kuitenkaan ole suunniteltu sähköautojen lataamiseen eikä suureen kuormitukseen, joka niiden latauksesta aiheutuu.

 

Jatkuva suuri kuormitus voi johtaa pistorasian ylikuumenemiseen tai sulamiseen ja pahimmassa tapauksessa pistorasiasta tai sulakerasiasta syttyy tulipalo. Riski on suurempi jos johdotus on vanhaa tai siinä on heikkoja kohtia.

Latauspisteen avulla lataus sujuu nopeammin ja halvemmalla.

Latauspiste on ehdottomasti turvallisin vaihtoehto.

 

Latauspiste on kallis hankinta, mutta se tarjoaa parempaa paloturvallisuutta, helpomman arjen ja ajan myötä kustannukset jäävät pienemmiksi.

 

Latauspisteen avulla voit seurata kulutustasi ja ladata silloin, kun se sinulle parhaiten sopii. Lisäksi lataus hoituu nopeammin, koska latauspiirin virtaa voidaan nostaa 10 ampeerista (vaatimus tavallisesta pistorasiasta ladattaessa) 16, 20, 32 tai jopa 62 ampeeriin ("puolinopea lataus") – jos se on tarkoituksenmukaista ja mahdollista.

Mieti mikä on paras ratkaisu omia tarpeitasi ajatellen

 

Ei ole itsestään selvää, että kotilaturiksi kannattaa valita kaikkein tehokkain ratkaisu.

 

- Kun on kyse ampeeritehosta, tarve riippuu pitkälti käyttötavoista. Auto, jota käytetään harvoin ja jota voi ladata melkein joka ilta tai suurimman osan päivästä, tarvitsee vähemmän lataustehoa kuin auto, joka on harvoin kotona.

 

Myös alueen sähköverkko ja kodin sähköjärjestelmä on otettava huomioon. Niiden täytyy kestää suunniteltu kulutus.

 

- Kun kaikki nämä tekijät on otettu huomioon, voidaan suositella ratkaisua, joka toimii nyt ja tulevaisuudessa.

Latauksen nopeus riippuu sähköautosta

 

Jos haluat enemmän lataustehoa kuin mitä sähköjärjestelmä pystyy tarjoamaan, ratkaisu voi löytyä kuormanhallintalaitteesta. Se tarkkailee kokonaiskulutusta ja jakaa kotona kulloinkin käytettävissä olevan energian.

 

Auton kyky vastaanottaa sähköä ratkaisee sen, kuinka nopeasti se voi latautua. Merkitystä on myös esimerkiksi akun lämpötilalla ja sillä, kuinka täynnä se on latauskaapelia kytkettäessä.

 

- Jotkin mallit voivat ladata maksimissaan noin kolmen kilowatin teholla. Toiset voivat ladata jopa yhdellätoista kilowatilla – ja jotkut jopa 22 kilowatilla. Kolmesta kuuteen kilowattia riittää useimmille autoille, jotka voivat olla latauksessa yön yli. Sitä varten tarvitaan 20–32 ampeerin sulake.

Sähköauto voi aiheuttaa ongelmia maadoituksen suhteen

 

Paloturvallisuuden lisäksi on tärkeää ehkäistä muunlaisia vikoja sähköjärjestelmässä. Tarvitaan ylijännitesuoja ja B-tyypin RCD-vikavirtasuoja. Monissa omakotitaloissa on olemassa A-tyypin RCD-vikavirtasuoja.

 

- Sähköauto voi kytkeä A-tyypin maadoituksen pois päältä niin, että muualla tapahtuvat maasulkuviat jäävät huomaamatta. Tästä voi aiheutua sähköiskun vaara. Kun laitteistossa tai erillisessä virtapiirissä on B-tyypin maasulkusuojaus, laitteisto havaitsee maasulkuviat, vaikka sähköauto olisi kytkettynä sähköverkkoon.

 

Ennen kuin sulakerasia voidaan sulkea ja asennus viimeistellä, täytyy huolehtia vielä yhdestä asiasta: rasiasta on vedettävä uusi kaapeli ulkoseinällä olevaan latauspisteeseen.

 

- Latauspisteellä on oltava oma sulake, jota ei jaeta muiden sähkölaitteiden kanssa. Kun latauspiste asennetaan, sitä ei voida kytkeä samaan sulakkeeseen muiden autotallin sähköistysten kanssa. Sulakerasiasta on siis vedettävä uusi johto, jota ei saa kytkeä sähköjärjestelmän haaraan.

 

Tyypin 2 liitin on varma valinta

 

Ulkona tai autotallin seinässä olevassa latauspisteessä on oltava tyypin 2 liitin, joka on standardi sekä kotilatureissa että latausasemissa.

 

- Tyypin 2 latauspisteessä voi olla kiinteä tai irtonainen latauskaapeli. Jos sähköautossasi on tyypin 2 pistorasia, voit huoletta valita kiinteän kaapelin. Voit käyttää sitä myös seuraavassa sähköautossasi.

 

Irtonainen latauskaapeli kannattaa valita silloin, jos sinulla on hieman vanhempi sähköauto, jossa on tyypin 1 laturi. Irtokaapelissa voi olla tyypin 1 pistoke toisessa päässä ja tyypin 2 pistoke toisessa päässä.

 

Samat latausohjeet pätevät sekä kotona että mökillä

 

Jos ajat sähköautolla kesämökille, voit pitää taukoja paikoissa, joissa on latausasema. Autoa voi toki ladata mökilläkin. Suosituksena on silloinkin latauspistokkeen asentaminen.

 

- Jos sähköjärjestelmäsi on vanha tai ei täytä sähköauton latauksen vaatimuksia, kannattaa tilata sähköasentaja tekemään tarvittavat päivitykset. Jos ongelmana on alueen sähköverkko, se voidaan useimmissa tapauksissa ratkaista kuormanhallintalaitteella. Muussa tapauksessa lataustehoa voidaan monissa sähköautoissa säätää pienemmäksi, jolloin järjestelmän kuormitus on vähäisempää.

Latausturva on sähköautoilijan apuna

Latausturva neuvoo ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa. Ystävä on aina lähellä ja valmiina auttamaan.

Tutustu

Onko sinulla kysymys?

 

Jätä meille autoiluun liittyvä kysymys. Vastaamme kysymyksiin artikkelien ja vinkkien muodossa sivuillamme.

Apua sähköautoilijan ongelmiin

REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.

Tutustu

heinäk. 07, 2022 12.00

Voiko sähköauto räjähtää? Katso yleiset ennakkoluulot.

Viimeisen vuoden aikana täyssähköautojen määrä on kaksinkertaistunut Suomessa ja toisinaan uusi tekniikka herättää kansassa huolta ja kysymyksiä.

  • sähköauto

toukok. 19, 2023 12.00

Sähköauton tulipaloriski - virheellisessä lataamisessa piilee vaara

Jos sähköauto on pysäköitynä talon viereen, autotalliin tai parkkihalliin, palo voi levitä ja aiheuttaa suuria vahinkoja, varoittaa paloasiantuntija.

  • sähköauto