Sähköautojen myynti on muutamina viime vuosina kasvanut tasaisesti ja samalla myös käytettyjen sähköautojen markkinoilla on havaittu kasvua.
- Yhä useammat ihmiset ovat havahtuneet sähköautojen etuihin, eivätkä kaikki tarvitse uutta suurta autoa 500 kilometrin toimintasäteellä.
Sähköautot eroavat kuitenkin merkittävästi muista autoista. Siksi muutamaan olennaiseen asiaan kannattaa perehtyä huolella, jotta käytetyn sähköauton hankkiminen sujuu ongelmitta.
Akun kapasiteetti herättää kysymyksiä
- Useimmat ihmiset pohtivat akkujen kestävyyttä. Vastauksemme on, että niiden kesto jopa ylittää odotukset. Viimeaikaisten käyttökokemusten perusteella akut näyttävät olevan pitkäikäisempiä kuin itse auton käyttöikä.
- Kaikki akut menettävät kapasiteettiaan ajan myötä. Kuinka paljon, vaihtelee autoittain. Akun voi helposti tarkastuttaa jälleenmyyjällä tai korjaamolla.
Kaikki autonvalmistajat antavat akulle kahdeksan vuoden ja autolle viiden vuoden takuun. Hänen mielestään tämä kertoo paljon siitä, kuinka luottavaisia he ovat kapasiteetin suhteen.
Takuu on tärkeä
- En ikimaailmassa ostaisi sähköautoa ilman takuuta.
Kustannukset nousevat nopeasti korkeiksi, jos vikoja ilmenee, erityisesti jos niitä ilmenee moottoritilassa. Bensiini- ja dieselautot – myös modernit mallit – ovat helpommin korjattavissa. Lisäksi fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen varaosamarkkinat ovat suuremmat ja edullisemmat.
- Jos sähköautolle tapahtuu jotain, korjaamokäynti on lähes väistämätön, ja siitä saattaa tulla suurempikin operaatio. Pienetkin asiat ovat vaikeammin korjattavissa.
Viat ovat harvinaisia, mutta tulevat kalliiksi
Sähköautoissa on vain vähän vikoja, mutta silloin kun vikaa ilmenee, kustannukset voivat olla suuret. Siksi takuu on välttämätön.
Vasta-argumentti kuuluu seuraavasti: riski vikojen ilmenemiselle on hyvin pieni ja siksi kannattaa keskittyä siihen, että sähköautot vaativat vähemmän huoltoa kuin bensiini- ja dieselautot.
- Tärinä aiheuttaa autossa ajan mittaan usein vaurioita, erityisesti moottoritilassa. Sähkömoottorissa on vähemmän tärinää, minkä vuoksi kulumista ilmenee vähemmän. Itse asiassa sähköautoista tehdään niin vähän reklamaatioita, että korjaamot ja huoltoliikkeet ovat huolissaan. Mutta se mikä on huono asia heille, on hyvä asia kuluttajille.
Vakuutuksissakin on vain pieniä eroja
Sähköautojen ja fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen vakuutuksissa ei ole merkittäviä eroja. On puhuttu siitä, kuinka vakuutusyhtiöt olisivat haluttomia vakuuttamaan tiettyjä sähköautomalleja tulipaloriskin vuoksi, mutta tämä ei pidä paikkaansa.
- Sähköautot palavat voimakkaammin ja pidempään. Varovaisuus latauksen kanssa on tärkeää, mutta yleisesti ottaen ei ole todisteita siitä, että sähköautot olisivat herkempiä syttymään kuin muut autot. Vakuutusmaksut vaihtelevat muiden autojen tapaan merkistä, autosta ja kuljettajasta toiseen.
Arvonmenetys on suurta
Uusia sähköautomalleja tulee markkinoille jatkuvasti. Hinnoittelu on valmistajille ja jälleenmyyjille tärkeämpää kuin koskaan aiemmin.
- Uusien mallien ja yhä alhaisempien hintojen myötä käytettyjen autojen arvonmenetys on valtava. Autojen arvon lasku ensimmäisen vuoden aikana on ollut 30–40 prosenttia ja tilanne todennäköisesti pahenee. Suurin vaikutus kohdistuu tietysti heihin, jotka ostavat uuden auton. Vaikutus tuntuu vahvana myös heillä, jotka ostavat vuoden vanhan auton. Arvonmenetys ei tapahdu kokonaisuudessaan ensimmäisen vuoden aikana, hän korostaa.
Onko käytetyn sähköauton ostaminen siis turvallista? Entä viisasta?
- Se on turvallista, ehdottomasti.
Jos ostat kolme vuotta vanhan auton ja myyt sen kolmen vuoden kuluttua, silloin vältyt arvonmenetykseltä ja saat hyvän auton, jolla on takuu.
Latausturva on sähköautoilijan apuna
Latausturva neuvoo ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa. Ystävä on aina lähellä ja valmiina auttamaan.
Apua sähköautoilijan ongelmiin
REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.