Rengasrikot ovat yleistyneet

05.05.2022 12:00

Kokosimme aiemmassa artikkelissa vuoden 2021 yleisimmät syyt palveluidemme käytölle, josta kävi ilmi rengasrikkojen olevan kolmanneksi yleisin syy hinaus- ja tiepalveluiden käytölle.

 

Rengasrikkojen määrät ovat lähivuosina nousseet tilastoissamme eniten. Nousuun on vaikuttanut useat asiat ja niiden yhteisvaikutus

Julkaistu 5.5.2022 osoitteessa falck.fi 

 

1. Ajoneuvotekniikan muutokset

 

Vararengas on poistunut uusien autojen vakiovarusteista. Syy tähän on auton painon pudottaminen ja sitä kautta päästöjen vähentäminen, koska vararengas tuo ekstrapainoa enemmän kuin paikkaussarja. Toinen syy vararenkaiden puuttumiseen komponenttien nousseet hinnat, joten myös sen takia paikkaussarjat ovat autonvalmistajille mieleinen.

 

Paikkaussarjalla pystyykin pienet pistomaiset vuodot korjaamaan, mutta isommissa kolhuissa ja viiltomaisissa vaurioissa ei paikkaussarjasta ole hyötyä. Mikäli joudut turvautumaan paikkaussarjaan, on syytä muistaa, että paikkaussarjaa ei ole suunniteltu pidempään ajoon vaan vain siirtymään renkaan vaihdon pariin. Paikkaussarja ei myöskään pelitä kovilla pakkasilla.

 

2. Teiden kunto

 

Teiden heikentynyt kunto vaikuttaa rengasrikkojen määrään. Varsinkin näin talven jäljiltä tiet ovat routavaurioiden runtelemia. Uudet ohuemmat renkaat eivät kestä teräväreunaisten routakuoppien iskuja ja halkeilevaa tienpintaa. Routavauriot voivat rengasrikkojen lisäksi hajottaa vanteita ja iskunvaimentimia.

 

Routavauriot yleistyvät, kun tien päällyste on haurasta tai siinä on halkeamia. Teille valuneet sulamisvedet tunkeutuvat asvaltin sisään ja lämpötilan laskiessa pakkasen puolelle, vesi jäätyy. Jäätyessään vesi laajenee ja asvaltista irtoaa palasia. Kun lämpötila vaihtelee pitkään nollan molemmin puolin, routavauriot ovat hyvin yleisiä teiden päällysteissä. Ilmiötä vahvistaa liikenteen kuormitus. Esimerkiksi Uudellamaalla ollaan tänä vuonna jouduttu jo laskemaan nopeusrajoituksia, koska kelien vaikutukset ovat olleet niin merkittävät teiden kuntoon.

 

Teiden kunnon heikentyminen on seurausta heikosta teiden ylläpidosta. Tiestöön varatut määrärahat ovat vähentyneet, joten routavaurioita ei pystytä korjaamaan sillä vauhdilla, johon on totuttu.

 

3. Vakuutus- ja liikkuvuuspalveluiden kattavat palvelut

 

Automerkkien ja vakuutusyhtiöiden palvelut sekä REDGOn Tieturva (aiemmin Falck Tieturva) kattavat laajasti rengasrikot. Kulutustottumusten muutos ja helposti ostettavat palvelut ovat vaikuttaneet siihen, että ihmiset käyttävät nykypäivänä enemmän palveluita. Tämä muutos on lisännyt myös soittoja meille, kun auton rengas on puhki.

 

Kuinka välttää rengasrikko?

 

Yleistyneisiin rengasrikkoihin voi kuitenkin myös vaikuttaa itse. Routavaurioisilla teillä kannattaa pitää silmät erityisen tarkkana. Routavaurioihin pystyy reagoimaan pitämällä ajonopeuden maltillisena. Samaa varovaisuutta kannattaa noudattaa myös teillä, joissa on isoa mursketta. Isokokoinen murske rikkoo herkästi nykyaikaiset kaupunkikäyttöön suunnitellut renkaat.

 

Oikeilla rengaspaineilla pystyy myös välttämään rengasrikkoja. Liian alhaiset rengaspaineet aiheuttavat tavallista nopeampaa kulumaa ja renkaat myös rikkoutuvat herkemmin. Tästä syystä rengaspaineita on syytä tarkkailla kerran kuukaudessa sekä silloin, kun autossa on tavallista raskaampi kuorma.

 

Oikeanlaisella ajotavalla ja rengaspaineilla pystyy renkaiden käyttöiän jopa tuplaamaan. Lisäksi oikea rengaspaine on merkittävässä roolissa polttoaineen kulutuksessa: liian pieni rengaspaine lisää vierintävastusta, joka vaikuttaa suoraan kulutuksen nousuun.