Sähköauto talvella - luotettava kumppani talvikeleilläkin

24.11.2023 12:00

Hiipiikö talvisella ajomatkalla mieleen huoli siitä, riittääkö sähköauton kantama koko matkan ajaksi? Tästä artikkelista saat vinkit onnistuneeseen matkaan – ja säästät tien päällä aikaa ja rahaa.

Kuinka suuri toimintasäde sähköautoilla on? Monilla malleilla voi ajaa 400–600 kilometriä ennen kuin akku tyhjenee, olettaen että olosuhteet ovat ihanteelliset. Kun puhutaan pakkaskeleillä taitetuista pitkistä matkoista, huoli toimintasäteen riittävyydestä voi kuitenkin alkaa painaa sähköauton omistajan mieltä. Etenkin jos alkaa näyttää siltä, että yksi lataus ei riitä edes matkan puoliväliin asti.

 

Seuraavia kysymyksiä kannattaakin pysähtyä pohtimaan ennen kuin lähtee pidemmälle ajelulle talvisiin maisemiin:

  1. Miten kylmyys vaikuttaa auton akkuun?
  2. Miten sähköautoa tulisi ladata ennen pitkää matkaa? Entä sen aikana?
  3. Miten ajotyylillä voi pidentää auton toimintasädettä?

Apua sähköautoilijan ongelmiin

REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.

Tutustu

Pelätty "50 prosenttia"

 

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että 20 asteen pakkasessa täyteen ladatun akun kapasiteetti voi purkautua 50 prosenttia, jos auto ei ole ollut pistokkeen päässä ja akku on kylmä.

 

- Akku menettää kapasiteettiaan, koska akussa tapahtuvat sähkökemialliset reaktiot hidastuvat ja sisäinen vastus kasvaa lämpötilan laskiessa. Tämä tarkoittaa sitä, että akku pystyy tuottamaan vähemmän energiaa.

 

Sähköauton akkua voi verrata matkapuhelimen akkuun.

 

- Jos puhelinta pidetään taskussa lähellä vartaloa, sen akku kestää hyvin. Jos puhelinta pidetään kylmässä repussa, akku on pian tyhjä. Samalla tavalla myös sähköauton akku menettää virtaa, kun se on kylmä. Lisäksi lataaminen on hitaampaa.

 

Pitkällä talvisella ajomatkalla on siis mahdollisesti varauduttava useisiin pysähdyksiin sähköauton latausta varten.

 

- Jos kiinnität huomiota ajotyyliisi ja huolehdit akun lataamisesta ja esilämmityksestä, voit vähentää kylmyyden negatiivista vaikutusta auton toimintasäteeseen 50 prosentista 15–20 prosenttiin.

Pidä akku lämpimänä

 

Auton akun optimaalinen käyttölämpötila on noin 30 astetta. Silloin se luovuttaa eniten energiaa. On siis hyvä varmistaa, että akun lämpötila on optimaalinen siinä kohtaa, kun olet lähdössä ajamaan. Latauskaapeli kannattaa jättää kiinni mahdollisimman pitkäksi aikaa.

 

- Kun auto latautuu, akku lämpenee vähitellen. Useat mallit esilämmittävät myös matkustamon sähköverkon kautta. Jos sekä akku että auton sisätilat on esilämmitetty, matkan alkuvaiheessa kuluu vähemmän energiaa.

 

Tietoa oman automallisi esilämmityksestä (jos toiminto on saatavilla) löydät autosi käyttöoppaasta.

 

Matkan viimeinen pysähdys kannattaa hyödyntää auton lataukseen
Lataa autoa matkan varrella tarpeen mukaan mutta ota huomioon, että vaikka virta vähenisi vasta määränpään jo häämöttäessä, viime hetken lataustauko voi olla hyvä ajatus kohteeseen kiirehtimisen sijaan. Latauksen avulla varmistat, että akussa on mahdollisimman paljon virtaa seuraavaa ajelua varten.

 

- Akun lataus on myös tehokkaampaa silloin, kun se on käyttölämpötilassa. Lataus sujuu nopeammin ja hintaero "lämpimän latauksen" ja "kylmän latauksen" välillä voi olla useita satoja prosentteja. Säästät siis sekä aikaa että rahaa.

 

Auton lataaminen lähellä määränpäätä ei ole yhtä tärkeää, jos perillä odottaa latausmahdollisuus. Silloin auton voi jättää latautumaan yöksi, aivan kuten kotonakin.

 

Tyhjentynyt akku ei vahingoita autoa

 

Joskus matkassa voi olla epäonnea ja virta voi loppua ennen kuin saavut lähimmälle latausasemalle. Mitä silloin pitää tehdä?

 

- Helpointa on pyytää paikalle hinaus- ja tiepalvelu. Voit olla oikeutettu tiepalveluun vakuutuksesi kautta tai muun palvelun jäsenenä. Hinausliike kuljettaa sinut lähimmän pikalaturin luokse.

 

Tyhjä akku aiheuttaa tietysti hieman hankaluuksia, mutta vaaraa siitä ei onneksi ole. Jos akku olisi mahdollista tyhjentää täysin kaikesta jännitteestä, se voisi vaurioitua. Nykyaikaisissa sähköautoissa on kuitenkin järjestelmät, jotka estävät sen, ettei "tankki" pääse tyhjenemään kokonaan.

 

- Tätä järjestelmää kutsutaan usein "tiiliskiveksi", ja se on eräänlainen vara-akku, jota et pysty itse ottamaan käyttöön. Jäännösjännitteen tarkoitus on suojata akkua. Jos jäät tien varteen, sinun ei ainakaan tarvitse huolehtia akun vaurioitumisesta.

 

 

Pitkällä talvisella ajomatkalla autossa kannattaa pitää mukana:

 

  • Jääskrapa ja tunkki
  • Ylimääräistä lasinpesunestettä
  • Lumiharja
  • Varoituskolmio (pakollinen)
  • Lukkosula/öljy
  • Hinausköysi
  • Matkapuhelimen laturi
  • Käynnistyskaapelit (voidaan käyttää silloin, jos 12 V:n akku on tyhjä, tarkista auton käyttöoppaasta)
  • Ensiapupakkaus
  • Hätävasara
  • Kenttälapio
  • Heijastinliivi (pakollinen)
  • Taskulamppu ja lisäparistot
  • Käsineet, lämpimät vaatteet ja huovat
  • Ruokaa ja juomaa
  • Pussillinen soraa tai hiekkaa, mahdollisesti myös lumiketjut
  • Vararenkaat (uusien autojen ratkaisut voivat vaihdella)
  • Pelejä tai muuta viihdykettä takapenkin matkustajille

Latausturva on sähköautoilijan apuna

Latausturva neuvoo ja tuo tarvittaessa nopean avun kantaman loppuessa. Ystävä on aina lähellä ja valmiina auttamaan.

Tutustu

Onko sinulla kysymys?

 

Jätä meille autoiluun liittyvä kysymys. Vastaamme kysymyksiin artikkelien ja vinkkien muodossa sivuillamme.

Apua sähköautoilijan ongelmiin

REDGO Tieturva on palvelu myös sähköautoilijalle, joka arvostaa vaivattomuutta. Tekninen vika tai onnettomuus voi keskeyttää matkan. Varautumalla etukäteen varmistat, että päivä jatkuu ilman ongelmia.

Tutustu

heinäk. 07, 2022 12.00

Voiko sähköauto räjähtää? Katso yleiset ennakkoluulot.

Viimeisen vuoden aikana täyssähköautojen määrä on kaksinkertaistunut Suomessa ja toisinaan uusi tekniikka herättää kansassa huolta ja kysymyksiä.

  • sähköauto

toukok. 19, 2023 12.00

Sähköauton tulipaloriski - virheellisessä lataamisessa piilee vaara

Jos sähköauto on pysäköitynä talon viereen, autotalliin tai parkkihalliin, palo voi levitä ja aiheuttaa suuria vahinkoja, varoittaa paloasiantuntija.

  • sähköauto

Kiinnitä huomiota ajotyyliisi

 

Ajotyyli vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja auton toimintasäteeseen sekä fossiilisilla polttoaineilla toimivissa autoissa että sähköautoissa. Talvisilla teillä keleihin mukautettu ajotyyli voi lisätä sähköauton toimintasädettä merkittävästi.

 

- Jos olet tietoinen omasta ajotavastasi ja varmistat akun optimaalisen latauksen, voit vähentää toimintasäteen heikentymistä 50 prosentista 15–20 prosenttiin 20 asteen pakkasessa.

 

Auton eko-ohjelma voi vähentää energiankulutusta noin 10 prosenttia.

 

- Asetus hillitsee raskasta kaasujalkaa siten, ettei autoa ole mahdollista ajaa “kaasu pohjassa”.

 

Tuota sähköä ajomatkan aikana

Energiaa säästyy vielä enemmän, kun nopeuden pitää alhaisemmissa lukemissa eikä jarrupoljinta käytä turhaan (usein sitä tietysti myös tarvitaan, eikä sen käyttöä silloin tule tietenkään välttää).

 

- Kannattaa myös muistaa, että auto tuottaa uutta virtaa, kun nostat jalan pois kaasulta. Jos saat säädettyä regenerointia, se kannattaa asettaa täysille. Jos olet matkalla alas vuorilta ja edessäsi on kilometrien ajan pelkkää alamäkeä, saatat huomata, että akku itse asiassa latautuu ja auton toimintasäde kasvaa.

 

Sähköautojen energiavarkaat


Talvisilla teillä auto on alttiina useille energiavarkaille. Auto kuluttaa enemmän energiaa työntäessään kylmää kuin lämmintä ilmaa pois. Lisäksi vierintävastus kasvaa tienpinnan lumen, sohjon ja jään vuoksi. Siksi kannattaa valita renkaat, joissa on alhainen vierintävastus, ja varmistaa, että ilmanpaine on oikea.

 

- Myös ilmastointi ja muut sähköä käyttävät toiminnot on syytä mainita. Nykyaikaisessa sähköautossa pitäisi pystyä matkustamaan mukavasti. Samalla on hyvä tiedostaa, että jokainen matkustamoon lisätty lämpöaste syö auton kantamaa.

 

- Ratinlämmitin, istuinlämmitys ja radio sen sijaan kuluttavat hyvin vähän virtaa. Kylmänä päivänä voit säästää sähköä laskemalla matkustamon lämpötilaa asteella tai kahdella ja nostamalla sen sijaan istuinten ja ohjauspyörän lämpötilaa.